Fakulti : Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia
Jabatan : Asas Pendidikan
Semester : 1
Sesi : 2010/2011
Kursus : Pengurusan Pembelajaran
Kod : EDU3034
Jam Kredit : 4
Pra Syarat : Tiada
Pensyarah: Dr. Abdul Talib b. Mohamed Hashim
email : abdultalib@upsi.edu.my
NAMA KURSUS | : | PENGURUSAN PEMBELAJARAN (Management Of Learning) | |
KOD KURSUS | : | EDU3034 | |
KREDIT | : | 4 | |
SLT | : | 160 Jam | |
PRASYARAT | : | Tiada | |
SEMESTER | : | Pertama / Kedua | |
HASIL PEMBELAJARAN | : | 1. Menilai faktor-faktor pengurusan pembelajaran yang berkesan (K6). 2. Mengorganisasikan prinsip dan amalan pengurusan yang bersesuaian dalam mengurus pembelajaran (K5, P4). 3. Mempertahankan pengurusan pembelajaran yang dilaksanakan (K6). 4. Kebolehan membentangkan faktor-faktor pengurusan pembelajaran yang berkesan (K5, P4). | |
SINOPSIS | : | Kursus ini membincangkan peranan guru sebagai pengurus pembelajaran dalam konteks pelbagai persekitaran pembelajaran. Pelajar akan diperkenalkan kepada pelbagai aspek pengurusan pembelajaran termasuk organisasi, kepemimpinan, tingkah laku, sumber, teknologi, budaya dan keupayaan. Kursus ini akan menyediakan pelajar kepada pengalaman sebenar di sekolah yang akhirnya membolehkan mereka beraksi dalam semua situasi pembelajaran. | |
| | (This course discusses teacher’s roles in learning management in the various context of learning environment. Students will be introduced to various aspects of learning management including organization, leadership, behavior, discipline, advisory, resource, technology, culture and ability. This course will prepare students to the real experience in school whereby finally enabled them to act in all learning situation) | |
| | | |
| | | JAM |
KANDUNGAN | : | 1. Mengurus Pembelajaran. · Konsep mengurus pembelajaran. · Fungsi-fungsi pembelajaran. · Mengurus pembelajaran efektif. | 6 |
| | 2. Kajian Pengurusan dan Pembelajaran Pelajar. · Pengurusan pembelajaran. · Perspektif multidisiplin pengurusan pembelajaran. · Kajian-kajian pengurusan pembelajaran pelajar. | 6 |
| | 3. Organisasi dan Kepimpinan. · Pekeliling dan peraturan. · Organisasi sekolah. · Kepimpinan peringkat sekolah. · Kepimpinan guru. | 4 |
| | 4. Pengurusan Murid. · Mengurus rekod murid. · Kesediaan murid belajar. · Memotivasikan murid. | 4 |
| | 5. Pengurusan bilik darjah. · Ilmu mengurus bilik darjah. · Kemahiran mengurus bilik darjah. · Strategi mengurus bilik darjah. | 4 |
| | 6. Pengurusan Sumber. · Konsep pembelajaran berasaskan sumber. · Peranan dan fungsi sumber pembelajaran.
| 4 |
| | 7. Strategi Mengurus Bilik Pembelajaran (bilik darjah/makmal/studio/dll). · Unsur fizikal bilik darjah. · Interaksi dalam bilik darjah. · Mengurus iklim pembelajaran positif. | 4 |
| | 8. Pengurusan tingkah laku dan disiplin. · Pengurusan tingkah laku. · Peraturan dan disiplin murid.
| 4 |
| | 9. Pengurusan Penasihatan Murid. · Bimbingan. · Penasihatan. · Mentoring. | 4 |
| | 10. Pengurusan Pelbagai Budaya. · Kepelbagaian budaya murid.
| 4 |
| | 11. Pengurusan Murid Pelbagai Upaya. · Pemulihan. · Pengayaan. · Pelbagai kecerdasan. · Berkeperluan khas. | 4 |
| | 12. Sekolah dan Persekitaran. · Hubungan sekolah dengan masyarakat. · Guru dan ibu bapa. · Pengurusan persekitaran. | 4 |
| | 13. Pengurusan Alam Pembelajaran. · Persediaan ke alam persekolahan. · Kajian di sekolah. · Aksi guru di sekolah. | 4 |
| | | |
PENILAIAN | : | Kerja Kursus: 80% Peperiksaan Akhir: 20% | |
RUJUKAN | : | Burden, Paul R. 2003. Classroom management creating a successful learning community. 2nd ed. NY: Wiley. Blandford, Sonia. Emmer, Edmund T., Evertson, Carolyn M., Worsham, Manning, M. Lee., Baruth, Leroy G. 2004. Multicultural education of children and adolescents. 4th ed. Tomlinson, Harry (ed). 2004. Educational management major themes in education. Jarvis, Peter. 2007. Globalisation, lifelong learning and the learning society:sociological perspectives. Journal of classroom interaction, The journal of educational research, |
Nama Kursus : | PENGURUSAN PEMBELAJARAN (EDU3034) | ||||||||
| | | | | | | | | |
Hasil Pembelajaran Kursus: | | | | | | | | | |
1 | Menilai faktor-faktor pengurusan pembelajaran yang berkesan. | ||||||||
2 | Mengorganisasikan prinsip dan amalan pengurusan yang bersesuaian dalam mengurus pembelajaran. | ||||||||
3 | Mempertahankan pengurusan pembelajaran yang dilaksanakan. | ||||||||
4 | Kebolehan membentangkan faktor-faktor pengurusan pembelajaran yang berkesan. | ||||||||
| | ||||||||
| | | | | | | | | |
Bil. | Kaedah/ aktiviti Pembelajaran | Aktiviti Pembelajaran Bersemuka (PB) | Aktiviti Pembelajaran Tidak Bersemuka (PTB) | jumlah JPP (PB+PTB) | Catatan | ||||
jam/sesi aktiviti | kekerapan | jumlah jam PB | jam/sesi aktiviti | kekerapan | jumlah jam PTB | ||||
1 | Menghadiri kuliah | 2 | 14 | 28 | | | 0 | 28 | |
2 | Persediaan sebelum kuliah dan | | | | | | | | |
| ulangkaji & membuat rujukan | | | | 1 | 14 | 14 | 14 | |
3 | Tutorial | 2 | 14 | 28 | 1 | 14 | 14 | 42 | |
3 | Penyediaan tugasan | | | | 2 | 14 | 28 | 28 | |
4 | Bacaan | | | | 1.5 | 14 | 21 | 21 | |
5 | Ujian/Kuiz/Projek | | | | 2 | 14 | 28 | 28 | |
| | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
| Jumlah Jam Pembelajaran Pelajar (JPP) | | | 56 | | | 105 | 161 | |
| | | | | | | | | |
| Nilai Kredit MQF (angka genap) | | | 1.4 | | | 2.6 | 4 | |
attach la nota
ReplyDelete